Budowa i działanie zbiorników Adblue

W nowoczesnych samochodach z silnikami diesela wprowadzono normy emisji spalin, które zapewniają bardzo niską emisję substancji szkodliwych dla środowiska, a szczególnie sadzy. Aby to osiągnąć wymagane jest zastosowanie nowoczesnych i bardzo skomplikowanych systemów, które służą oczyszczaniu spalin w samochodzie. Jednym z nich jest system mokrego filtra DPF, który do zwiększenia skuteczności swojego działania potrzebuje specjalnego dodatku Adblue, w celu dodawania go do filtra i zwiększenia temperatury przechodzących przez niego spalin.

Jak zbudowany jest zbiornik Adblue

zbiorniki adblueAdblue to roztwór mocznika, którego stężenie jest na tyle duże, że wpływa na temperaturę spalin. Trzeba dodać, że im wyższa temperatura spalin tym lepiej ulegają one degradacji w filtrze i tym rzadziej się taki filtr zapycha. Alternatywą dla mocznika są filtry suche, z którymi jednak jest wiele problemów związanych z koniecznością ich zapychania i przepalania przy wysokiej prędkości obrotowej. W układach z adblue nie ma tego problemu lub występuje on rzadziej. Jedyną niedogodnością jest jednak to, że ten dodatek trzeba dolewać do samochodu do specjalnego zbiornika. Większe firmy transportowe, które posiadają duże floty pojazdów inwestują zazwyczaj we własne zbiorniki adblue co znacznie ułatwia im prowadzenie logistyki paliwowej. W większych pojazdach adblue leje się dużo częściej niż w samochodach osobowych, dlatego konieczność ciągłej jazdy na stację po dodatek byłby nieopłacalny logistycznie. Zbiorniki na Adblue wyglądem przypominają te same co na paliwo. Podobnie jak one są wykonane z tworzywa i posiadają ochronny płaszcz do którego w razie przebicia zbiornika dostanie się mocznik. Różnice polegają na doborze odpowiedniego osprzętu do dozowania dodatku ze zbiornika. Tak jak zwykłe zbiorniki na paliwo posiadają wbudowane pompy do tankowania, tak zbiorniki adblue również, z tym, że te pompy nie mogą mieć elementów z metalu nie odpornego na żrące działanie mocznika. Adblue w przeciwnym wypadku spowodowałaby korozję metalowych elementów, a w konsekwencji destrukcję pompy i wszystkich innych elementów wykonanych z niedostosowanych materiałów.

Zbiorniki na mocznik występują w podobnych pojemnościach co małe zbiorniki paliwowe, czyli najczęściej 1000 lub 5000 litrów. Dla mniejszych flot zbiornik 1000 litrowy wystarczy w zupełności, gdyż Adblue nie dolewa się do paliwa w stosunku 1:1 tylko w niewielkim procencie. W maszynach budowlanych leje się zazwyczaj około 10 litrów na dwa zbiorniki paliwa, w ciężarówkach jest podobnie.