Progi zwalniające z materiału reaktywnego

 

Na terenie jednostki obowiązywał całkowity nakaz przestrzegania ograniczenia prędkości jednak jak to często miało miejsce, niewielu kierowców, zwłaszcza z zewnętrznych firm, raczyło go przestrzegać. Wytłumaczenia były różne, podobnie jak oburzenie w momencie złapania ich na łamaniu zakazu, aczkolwiek nie zamierzaliśmy przymykać oka na takie zachowanie. Skoro nie mogliśmy wyegzekwować przestrzegania przepisów, postanowiliśmy uniemożliwić ich łamanie.

Nowoczesne reaktywne progi zwalniające

wytrzymałe progi zwalniająceNa wymuszenie ograniczania prędkości na terenie wojskowym było mnóstwo sposobów, jednak większość również utrudniałaby ruch pracownikom jednostki, którzy przestrzegali przepisów i nie przysparzali problemów na drodze. Również ruch ciężkich maszyn byłby utrudniony w przypadku ustanowienia większości metod ograniczania prędkości, dlatego postanowiliśmy wypróbować metodę wdrożoną przez kolegów zza granicy i zamontować na terenie jednostki wytrzymałe progi zwalniające, wykonane z materiału reagującego na nacisk. Progi takie były całkowicie płaskie i przy poruszaniu się po nich z dozwoloną prędkością niemal nie odczuwało się ich obecności. Większy nacisk, spowodowany wyższą prędkością powodował jednak twardnienie i zwiększenie objętości materiału takiego progu, który służył wtedy dokładnie tak samo jak zwykłe progi z tworzywa sztucznego, widywane dość często na drogach. Rozwiązanie takie pozwalało na jednoczesne wyeliminowanie problemu uciążliwych kierowców, jednocześnie nie utrudniając ruchu na terenie jednostki. Progi takie, z racji zastosowania nowoczesnych materiałów, były oczywiście droższe niż zwykłe egzemplarze z tworzywa, jednak były o wiele bardziej wytrzymałe i mniej podatne na zużycie i uszkodzenie, jednocześnie działając równie dobrze, jeśli nie lepiej, niż tradycyjne progi. Były również bardzo skuteczne, bo ledwie w kilka dni po ich zainstalowaniu w taki sposób, by nie były od razu widoczne na drodze i wymuszały jazdę z odpowiednią prędkością, udało nam się ograniczyć ilość zdarzeń z kierowcami nie przestrzegającymi ograniczenia prędkości niemal o połowę.

Ich instalacja nie wymagała użycia specjalistycznych narzędzi, bo wystarczyło owy próg przymocować do jezdni i był on już gotowy do użycia. Próg taki, w momencie aktywacji, znacznie utrudniał a czasami wręcz całkowicie uniemożliwiał kontrolę nad pojazdem, dostosowując twardość i wysokość do siły nacisku, choć skonstruowany był w taki sposób by nie działać na ciężkie maszyny przejeżdżające po nim z dozwoloną prędkością.