Wymiana szyby samochodowej

Przed kontaktem z warsztatem zajmującym się wymianą i naprawą szyb samochodowych, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów. Przed wszystkim warsztat musi ustalić jaką masz szybę. Dla jednego modelu auta może występować od kilku do nawet trzydziestu wersji szyby przedniej, a warsztat musi znaleźć tą właściwą. Oczywiście najlepiej jest wymienić uszkodzoną szybę w samochodzie na taką samą jak była zamontowana fabrycznie. Aby miała te same właściwości i to samo wyposażenie, gwarantowała komfort i bezpieczeństwo.

Co trzeba wiedzieć o szybach?

renowacja szyby samochodowejZe względu na kolor możemy podzielić je na szyby bezbarwne (clear), zielone, błękitne, szare, fioletowe. Mówiąc w skrócie, kolory szyb jest odpowiedzialny za stopień nagrzewania się wnętrza samochodu. Renowacja szyby samochodowej wiąże się ze sprawdzeniem, w jakie szyby wyposażone jest nasze auto. W dzisiejszych czasach prawie wszystkie samochody są wyposażone w klimatyzację, co w praktyce wyklucza zastosowanie szyby bezbarwnej, popularnie zwanej też białą. Kolory szyb dla wielu z nas nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Najprostszym sposobem na sprawdzenie koloru jest przyłożenie do szyby białej kartki papieru i popatrzenie na nią przez szybę i porównanie koloru. Przednia szyba nie może mieć bardzo „głębokiego” koloru ze względu na przepisy prawa, które mówią, że przenikalność światła przez przednią szybę musie wynosić, co najmniej 70%, a szyb bocznych przednich 75%. Koniecznie trzeba sprawdzić kolor szyby bocznej, bo inaczej będziemy mieli trzy szyby zielone, a jedną białą. Najszybciej rozpoznawalnym rodzajem szyby jest tak zwany „Solar”.  W celu ograniczenia przenikania ciepła do wnętrza pojazdu, pokryte są specjalnymi tlenkami.  Cechą charakterystyczną, łatwą do zauważenia, są mieniące się kolory fioletowy, granatowy, zielony. Czarny pas z kropkami, który występuje dokoła szyby to serigrafia – sitodruk. Często zostawiane jest puste okienko, przez które widoczny jest numer VIN. Serigrafia ma kilka ważnych funkcji i jedną mniej ważną. Serigrafia ułatwia i poprawia trwałość przyklejenia szyby do karoserii samochodu. Zarówno to wklejanie fabryczne OE w fabryce samochodów, jak i to podczas wymiany szyby w serwisie. Chroni klej przed nadmiernym nasłonecznieniem oraz ma za zadanie „zamaskowanie” ścieżki kleju a także podsufitki oraz podszybia. Ostatnio producenci samochodów traktują serigrafię jako jeden z dodatkowych elementów estetyki. Dla danego modelu samochodu może występować od kilku do kilkunastu różnych wersji serigrafii. Kolejnym kolorem z jakim mamy do czynienia to pas przeciwsłoneczny. Często jest mylony z seriografią. Najczęściej spotykanymi kolorami pasów przeciwsłonecznych są zielony, ciemnoniebieski, niebieski, szary oraz brązowy. I możemy spotkać się ze wszystkimi możliwymi wariantami. Szyba może być zielona z zielonym pasem, lub zielona z niebieskim pasem lub szarym pasem i tak dalej.  Pas przeciwsłoneczny spełnia rolę filtra chroniącego nasz wzrok przed słońcem, a także dodaje elegancji naszemu samochodowi.

Na szybie mogą znajdować się uchwyty, do różnego rodzaju czujników, anten, sensorów a także kamer. Mówiąc kamery, nie mamy na myśli rejestratorów drogi tylko urządzenia, w które wyposażył samochód jego producent. Takie kamery mają za zadanie wspierać nas kierowców, poprawiać bezpieczeństwo i ułatwiać kierowanie autem. Kamera jest tu okiem systemu, który potrafi np. rozpoznać znaki drogowe, zmienić automatycznie światła z drogowych na mijania, alarmować przy przekroczeniu pasa ruchu, oceniać dystans potrzebny do wyprzedzania, wyhamować samochód tuż przed zagrożeniem stłuczką, automatycznie zwalniać prędkość auta na odcinku z ograniczeniem prędkości, pomagać podczas parkowania i wiele innych.